یاسر بختیاری که با نام هنری «یاس» (متولد ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ در تهران) خواننده رپ فارسی است. و از چهرههای موفق موسیقی رپ فارسی به شمار میرود.مضمون بیشتر ترانههای یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحرانهای اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، بی کاری، جنگ، روسپیگری، خودکشی، طلاق و غیره است. یاس نخستین خوانندهٔ رپ فارسی است که ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت. اولین ترانهٔ وی که به طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار نمودهاست و تجربهٔ شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشتهاست.
یاس زمانی که ۱۶ ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری اش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از ۱۸ سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهیهایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شددر نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً به موسیقی تبدیل کرد. پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانهای تحت عنوان «بَم» را خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب میشود.
یاس بعداً برای انتشار آهنگهای خود در ایران به دنبال مجوز رفت که پس از مدتی بیش از دو سال، تنها برای ۶ آهنگ از ۱۰ آهنگ او، مجوز صادر شد.
وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانه هایش این چنین گفت:
من در ترانه هایم نفرین نمی کنم و در راستای تایید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمی خوانم. من می خواهم با افتخار در جلوی خانواده ام ترانه هایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز میشود . اما پایان آن همیشه امید است . اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفتهٔ خود بهره بگیرند . ما به این نیاز داریم.
مبارزه با انتشار فیلمهای جنسی در ایرانبه دنبال رسوایی انتشار فیلمهای جنسی ایرانی در سال ۱۳۸۵، یاس ترانه «سی دی را بشکن» را منتشر نمود که درباره یک هنرپیشهٔ زن ایرانی بود که قربانی فیلمی جعلی شده بود. در آوازهای یاس، افرادی مورد انتقاد قرار گرفتند که در پخش کردن این فیلم جعلی و تهمت به آن بازیگر دخیل بودند و یاس از آنها میخواست که این کار شرم آور را متوقف کنند.[۹] این ترانه به گوش میلیونها ایرانی رسید.[۱۰][۱۱] توسعه رپ فارسییاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار نمودهاست و همچنین به عنوان نمایندهای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشستهای موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در بسیاری از دانشگاههای بزرگ آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشتهاست. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا نمود. او همچنین اجراهایی در دبی و لندن یاس همچنین در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیبشناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود. در این همایش مباحثی پیرامون رپ و آسیبهای رپ جهانی مطرح شد، و یاس در سخنانی گفت «روایت وی از رپ فارسی نه تنها یکی از آسیبهای اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری میتواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.» بازیگرییاس در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی بنام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداختهاست و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشتهاست. او به عنوان نمایندهای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران میپردازد، به تهیه کنندگی شهیار کبیری ساخته شدهاست. |